Home » Camera secreta » Sex Pact Blockers

14 aprilie 2018

Autor: Iosif Prodan

Deși filmele cu adolescenți sînt o marcă specifică a Hollywood-ului, Blockers pare să nu mai aibă tușa de adecvare la realitate pe care o aveau The Graduate la vremea lui sau, mai recent, American Pie or Mean Girls. Filmul regizat de Kay Cannon se distinge prin spargerea heteronormativității din acest gen, una din protagoniste fiind gay-coming-out-of-the-closet, dar e cam singurul atu al filmului.

Blockers e probabil unul din puținele filme americane cu adolescenți la care se simte foarte acut faptul că realizatorii sînt prea bătrîni pentru genul de poveste pe care o spun. În 2018 un scenariu în care adolescenții fac pentru prima dată sex abia în seara Balului de absolvire pare greu de crezut, fiind mai degrabă un clișeu social preluat dintr-o realitate dispărută de cel puțin 20 de ani. Sigur, nu toți americanii sînt deja activi sexual de la 14 ani, dar intriga filmului (trei adolescente, colege de liceu, fac un sex pact prin care stabilesc că își vor pierde virginitatea la Prom Night) e la fel de datată ca și cea a unui film cu doi tineri care se căsătoresc și fac sex pentru prima dată (în viață, nu în relație) în noaptea nunții. Există și astfel de cazuri, firește, dar sînt excepții, nu o realitate socială generică.

Filmele cu adolescenți mai sînt și un bun depozitar de clișee, care transformă acest gen nu în “felii de viață”, ci mai degrabă în “rapoarte” updatate despre tineretul american în ansamblul său. Astfel încît ceea ce apare pe ecran e normă și nu o poveste singulară sau care arată unele abateri de la normă, ci media socială însăși. Dacă conflictul mai mult sau mai puțin tensionat între părinții și copii e veșnic, se schimbă doar detaliile și instrumentele care mediază această relație. În Blockers, teama părinților că adolescentele lor ar putea lua decizii greșite în seara Balului e alimentată de emoji-urile (noul slang al tinerei generații, pe care părinții se chinuie să-l decodifice) trimise între fete și pe care adulții le văd pe un laptop lăsat deschis.

Nu lipsesc nici provocările (welcome back, Dirty Deeds), venite din American Pie și abisul vieții sociale americane (care a dat, totuși, The Jackass). Pentru a intra la o petrecere unde media de vîrstă e mult inferioară lor, părinții aflați în căutarea fetelor lor trebuie să treacă o probă prin care să demonstreze că sînt încă tineri și în niciun caz polițiști. John Cena (oare mai e recunoscut de cineva pînă în 18 ani?) trage aer în piept și un furtun în fund și acceptă provocarea: va ingera bere prin anus. Trecînd peste acest moment tulburător, Blockers pare că-și propune să atenteze la bunul mers al status quo-ului prin introducerea unui personaj gay, oarecum nesigur de sexualitatea sa, dar again, pare vetust prin momentul istoric în care un astfel de personaj apare într-un astfel de film. De ce unei fete gay ii e frică să-și dezvăluie orientarea sexuală față de propriile prietene în 2018? Frica de stigmatizare e un răspuns, dar în America secolului XXI?

Un alt aspect social pe care regizoarea Kay Cannon îl abordează, chiar dacă minor ca intensitate și pe care în finalul secvenței îl ridiculizează, e vechea discuție despre cum viața sexuală a fetelor e inferior tratată (și de fapt neacceptată) în comparație cu cea a băieților. Soția personajului jucat de John Cena are o tiradă în care explică unei alte mame că participă la o căutare a fetelor care întărește percepția negativă și dezechilibrul social între genuri. Dar asta nu contează în economia filmului, e plasată doar ca mic statement și probabil e una din licențele permise regizoarei de către producători.

Pe parcursul căutării fetelor de către cei trei părinți alertați de brusca maturizare a copiilor lor, adulții își pierd treptat motivația castratoare inițială. Dacă tatăl fetei gay e preocupat de integritatea preferințelor sexuale ale copilului său și îi e frică să nu facă alegeri greșite, mama singură care află că fiica sa va pleca la facultate într-un oraș mult prea îndepărtat de casa părintească își dorește doar să nu i se întîmple și fetei ei același scenariu pe care l-a trăit ea, rămînînd însărcinată la 20 ani. Personajul lui John Cena e cel mai liniar dintre cei trei, întrerupînd brutal un act sexual în care e implicată fată sa, însă niciuna dintre cele trei adolescente nu face greșelile la care se așteptau părinții lor, astfel încît happy end-ul de rigoare e respectat.

În afară de a fi parțial datat, chiar și cînd își propune să contracareze norma socială din filmele hollywood-iene cu adolescenți, Blockers nu iese în evidență în alt mod. Clișeele și gag-urile specifice sînt la locul lor, audiența primește umor de la cel mai gros pînă la un nivel cît mai agreabil, iar conflictul generațional se rezolvă printr-o traiectorie maturizantă a ambelor grupuri de vîrstă, în dauna pornirilor instinctuale inițiale.