Vrei la cinematograf?

        Filme
          Actori, regizori, scenaristi, producatori
            vezi toate rezultatele »

            Stiri din filme

            Home » Stiri din filme » Barbara, regizorul Petzold şi Securitatea lui Ceauşescu

            14 februarie 2013

            Autor: Bogdan Tirlea

             

             

             

             

             

            Barbara este o dramă tulburătoare dar şi o frumoasă poveste de dragoste din Germania anilor ‘80, perioada RDG, respectiv RFG. Spectatorii români (cei care au apucat „epoca Ceauşescu”) se vor regăsi uşor în multe din scenele şi întâmplările din film.

             

            Mai uşor decât publicul altor state occidentale care n-au cunoscut „binefacerile sistemului comunist” precum cel din Republica Democrată Germană (RDG).

            Veţi rememora imagini familiare: posesorul de Trabant estic versus posesorul de Mercedes vestic, ţigările cartonate provenite din pachet, agentul de securitate din Volga neagră parcată în faţa blocului, supravegherea la sânge a „duşmanilor poporului”, dorinţa de emigrare care atrage după sine repudierea publică, marginalizarea la un loc de muncă în provincie, valuta străină (mărcile vest-germane) ascunsă în diverse colţuri prin casă, vecinul turnător la securitate etc.

             

            Regizorul Christian Petzold are 53 de ani, este născut în RFG şi este unul dintre cei mai titraţi realizatori de film din Germania. Actorii principali sunt: Nina Hoss, născută şi ea tot în RFG (tatăl ei este politician, fondatorul Partidului Verzilor din Germania) şi Ronald Zehrfeld, el născut în RDG.

             

            Provenienţa lor s-a dovedit a fi importantă pentru că, la filmările pentru Barbara, ei recunosc că a trebuit să-şi depăşească propriile amintiri, în cazul esticului Ronald Zehrfeld, respectiv lipsa unor experienţe trăite în lagărul comunist, în cazul regizorului şi al actriţei principale.

             


            Mai întâi, iată ce povesteşte în acest sens chiar regizorul vest-german Christian Petzold:

             

            Filme care l-au inspirat pe regizor pentru Barbara


            “Am văzut în mod special o serie de filme înainte să ne apucăm de lucru la Barbara. Unul care ne-a impresionat profund a fost To Have And Have Not (1944), de Howard Hawks. Doi iubiţi,  Humphrey Bogart şi Lauren Bacall, suspectează, înşeală şi mint, supravegheaţi permanent de poliţia secretă şi obligaţi tot timpul să vorbească cu subînţelesuri. Destul de surprinzător, amândoi reuşesc să se descurce de minune şi chiar se distrează urmărindu-se unul pe altul în această situaţie. Apoi eleganţa, inteligenţa, disputele verbale aprinse dintre ei par a inflama această lume supravegheată şi controlată din jurul lor. Putem înţelege cum circumstanţele pot produce un tip nou de oameni, care îmbrăţişează, vorbesc şi arată cu totul altfel.

            Alt film care ne-a impresionat a fost The Merchant of Four Seasons (1971), al lui Fassbinder. Germania de Est a anilor ‘50 este foarte prezentă aici: în geamul unul VW Bully, în ecoul unei curţi goale, în înghesuiala dintr-o bucătărie placată cu formica. Mult mai mult decât un fundal, este un experiment spaţial în care oamenii iubesc, se ceartă și apoi tac. Și această atmosferă încărcată de dragoste, dispute și tăcere învăluie totul și rămâne suspendată în aer și agățată pe pereți. Trecutul nu trece niciodată, el se prelungește mult în prezentul nostru. Am vrut să surprind pe peliculă acel spațiu specific dintre ființe, tot ce s-a acumulat, tot ce i-a făcut atât de neîncrezători și, de asemenea, ce cred, ce resping și ce acceptă.”

             


            Regizorul Christian Pezold şi Revoluţia din România

            Dar unul din filmele care l-au marcat pe Christian Petzold a fost un documentar despre Revoluţia din România. Regizorul vest-german îşi aminteşte:

             

            “Harun Farocki (şi Andrei Ujică - n. red.) a făcut Videograms of a Revolution (1992), despre România şi căderea lui Ceauşescu. Înainte să văd acest film obişnuiam să cred că de vină era Securitatea, poliţia secretă care montase microfoane peste tot, chiar şi în locurile în care nu te-ai fi aşteptat. Apoi regimul Ceauşescu a căzut. Şi s-a dovedit că totul era putred, cu sau fără microfoane. Toată frica şi presiunea aceea era între oameni. Aşa a funcţionat de fapt. Toată frumuseţea, dragostea şi libertatea au fost otrăvite de neîncredere şi suspiciune. 

             

             

            Asta a fost şi una din experienţele mele în urma vizitelor în Germania de Est. Domnea o mare neîncredere peste tot. Şi asta nu numai din cauza faptului că simţeai că Securitatea e peste tot, ci pentru că, în general, lumea îşi făcea următorul calcul: dacă le dau ceva, o să primesc şi eu ceva în schimb. Am simţit că filmul pe asta trebuie să se concentreze. Iată cum puterea, poltica, regimul afectează dragostea între doi oameni.”


            Actriţa principală, Nina Hoss:

            “Mi s-a părut extraordinar să stau de vorbă cu actori care provin din Est, să-mi spună prin ce au trecut şi cum a fost pentru ei să trăiască acolo. Una dintre colege, care a fugit din Germania de Est, chiar a avut o experienţă similară cu cea a Barbarei din film.

             


            (Spoiler alert! La un moment dat în film, doctoriţa Barbara are aranjată fuga peste graniţă, însă la aceeaşi oră este solicitată de urgenţă la spital pentru un pacient care trebuia operat. O alegere grea... Nu vă dezvăluim aici continuarea. - n. red.)

            În anii ‘70, colega mea, actriţă din Est, se afla în turneu prin RFG. Era decisă să rămână acolo definitiv, să nu se mai întoarcă. Colegii şi prietenii ei însă organizau în aceeaşi seară o cină festivă. Aşa că a trebuit să mintă că va participa, deşi ştia foarte bine că nu va mai fi acolo la momentul cinei. Minciuna aceea precum şi apăsarea faptului că abandonează definitiv întreaga ei viaţă de până atunci o mai urmăresc şi acum...”

             

            Premii. Filmul a cîştigat anul trecut “Ursul de Argint” la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin pentru “Cel mai bun regizor”: Christian Petzold. 

             

             


            Filmsi a gasit pentru tine

            Comenteaza subiectul

            Nume
            Email
            Comentariu
            Pentru a publica mesajul va rugam introduceti in spatiul liber codul de mai jos


            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site
            Abonare newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Nici noua nu ne place spamul, asa ca iti garantam ca nu vom da email-ul tau altora.

            Abonarea s-a facut cu succes!