Vrei la cinematograf?
        Filme
          Actori si regizori
            vezi toate rezultatele »

            CONTUL MEU

            Creeaza cont

            8 remake-uri horror care merită redescoperite

            13 martie 2019, Autor: Sebastian M. Ceolca
            Camera Secreta
            Articolele cele mai citite
            Aboneaza-te la Newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Abonarea s-a facut cu succes!
            Autori Filmsi
            Am gasit Pentru tine

            Atât în horror cât și în alte genuri, remake-urile au o reputație destul de proastă. De foarte puține ori ele mulțumesc audiența, care oricum dezvoltă încă înainte de a le vedea ideea preconcepută că filmele astea nu se vor ridica la nivelul originalului. Altfel spus, uneori, aceste remake-uri nu au șanse prea mari să fie apreciate. Desigur, a fost și va exista întotdeauna loc spațios și pentru nesfârșita dezbatere despre valoarea artistică a remake-ului – de exemplu, vechiul argument „dar ăstia chiar nu mai sînt în stare să facă nimic original, iau totul de-a gata?” Să nu uităm însă că, nu de puține ori, remake-urile au condus către descoperirea filmelor originale. Astfel, văzut stict din această perspectiva, remake-urile le fac o favoare. În plus, se întâmplă ca unele dintre aceste filme să fie dacă nu mai bune decât variantele originale, cel puțin la fel valoroase ca cele pe care le cinstesc. Am ales, așadar, opt remake-uri horror care – cred – tăvălesc serios această prejudecată.

             

            Evil Dead (regia: Fede Alvarez, 2013)

            evil

             

            Filmul lui Sam Raimi din 1981 rămâne unul cult, și unul care a ajutat la dezvoltarea horrorului modern. La acea vreme, impactul lui a fost major. Însă varianta lui Alvarez e diferită. De data asta, nu mai avem de-a face cu o adorabilă glumă sângeroasă, Alvarez pornind aici de la premiza unei drame familiale. Astfel, posedarea demonică se confundă o perioadă de către unele personaje cu sevrajul rezultat din lipsa drogurilor. Evil Dead e o abordare nouă în fața originalului care l-a inspirat și un bun exemplu al lucrului unui cineast care reinventează o poveste printr-o viziune cât se poate de proaspătă.

             

            Nosferatu the Vampyre (regia: Werner Herzog, 1979)

            nosferatu

             

            Acest remake covârșitor al lui Herzog după capodopera din 1922 a lui F.W. Murnau, e mai mult un omagiu dedicat unui film pe care cineastul îl consideră ca fiind cel mai important film german dintotdeauna. De asemenea, filmul pune bazele statutului său care îl confirmă ca unul dintre cei mai poetici regizori ai cinemaului modern. Nosferatu the Vampire reconstituie imagini faimoase din filmul lui Murnau, însă intr-un fel nebulos, sugestiv și neconvențional. E o reinterpretare creatoare mitică și sângeroasă, ca să nu mai punem la socoteală ca Herzog desființează legea nescrisă conform căreia n-ai prea avea voie să faci remake-uri după capodopere.

             

            The Crazies (regia: Breck Eisner, 2010)

            crazies

             

            În acest remake după filmul lui George A. Romero din 1973 cu același titlu, câțiva locuitori dintr-un orășel se confruntă cu o armă biologică dezlanțuită accidental printre nevinovații cetățeni. Dar nu vor rămâne prea multă vreme nevinovați, căci așa-numitul virus Trixie, îi transformă în niște psihopați turbați, ahtiați după sânge. O gașcă mică, formată din câțiva supraviețuitori, interpretați de Timothy Olyphant, Radha Mitchell, Joe Anderson și Danielle Panabaker se vor afla în centrul unor evenimente care îi fac filmului lui Romero (altminteri un obscur horror low budget) un update cel puțin notabil.

             

            The Fly (regia: David Cronenberg, 1986)

            fly

             

            Regizat de Kurt Neumann în 1958 (inspirat dintr-o nuvelă scurtă de George Langelaan), originalul The Fly a fost un film de serie-B cu buget redus, care l-a avut în distribuție pe iconicul actor de filme horror Vincent Price. Filmul s-a bucurat de un succes relativ, urmându-i astfel două sequel-uri: Return of the Fly și Curse of the Fly. Varianta lui Cronenberg începe ca un film romantic și sfârșește ca unul dintre cele mai sfâșietoare body-horroruri realizate vreodată. Mult mai popular decît orice film al cineastului canadian, The Fly încă mai are forța să înțeleagă literalmente felul în care un om poate fi înghițit de propria lui muncă. Rămâne încă unul dintre cele mai mari exemple ale victoriei remake-ului în fața filmului original.

             

            Invasion of the Body Snatchers (regia: Philip Kaufman, 1978)

            invasion

             

            Considerat de mulți critici ca fiind unul dintre cele mai bune remake-uri (horror) din toate timpurile, filmul lui Kaufman face și el un update serios originalului lui Don Siegel – altfel, unul dintre cele mai paranoice filme din epoca de aur a SF-ului care este, în același timp, și o metaforă a Războiului Rece. Într-un context socio-politic nou, varianta lui Kaufman e cel puțin la fel de înspăimântătoare, cu diferența că privirea îi este îndreptată spre anxietatea generată de războiul din Vietnam, la pachet cu paranoia preluată în viața civilă. E un comentariu social tulburător, la fel de pertinent ca filmul lui Siegel.  


            The Thing (regia: John Carpenter, 1982)

            thing

             

            Inițial, filmul a fost ecranizat după nuvela Who Goes There? de John W. Campbell, de către Howard Hawks, în 1951, cu titlul The Thing From Another World, în care niște oameni de știință descoperă o navă extraterestră imensă, îngropată parțial în zăpada ținutului arctic. Filmul lui Hawks tratează cu această ocazie și un subiect politic delicat la acea vreme: Alaska încerca din răsputeri să devină cel de-al 49-lea stat american. Însă obiectivul lui Carpenter e altul. El evită forma limitării la acțiunile personajului central, preferând ca panica și teroarea propagate de creatura extraterestră să cuprindă întregul grup de cercetători. Pe muzica semnată de Ennio Morricone și pe imaginea aproape suprarealistă a lui Dean Cundey (susținute de efectele speciale tăietoare de respirație venite din partea genialului Rob Bottin), The Thing rămâne unul dintre cele mai stilizate, violente, necruțătoare și importante filme care tratează tema invaziei corporale.  

             

            Maniac (regia: Franck Khalfoun, 2013)

            maniac

             

            Slasher-ul lui William Lustig din 1981 a declanșat, la vremea respectivă, un val de proteste, ca răspuns al acelei stilistici sadice cu care părea că se propagă violența împotriva femeilor. Între timp a devenit un film-cult clasic. Remake-ul lui Khalfoun restartează și contemporaneizează și el materialul filmic original. Ba mai mult, de data asta, psihopatul colecționar de manechine și scalpuri (interpretat de Elijah Wood), ne invită să-i vedem vânătoarea dintr-un unghi strict subiectiv (POV) – cu câteva mici excepții (în care figura lui se reflectă într-un geam sau o oglindă), filmul e un vast exercițiu (pe care, e drept, unii l-ar putea găsi obositor) al unei perspective unice asupra desfășurării masacrărilor.  

             

            The Ring (regia: Gore Verbinski, 2002)

            ring

             

            Remake-ul ăsta „americanizat” încă mai supără fanii horrorului japonez în general și, în mod special, pe aceia fideli variantei originale. Nu cred că e cazul, considerând ca i-a mai stat și sprijin într-o mai mare popularizare. E adevărat că pastrează elemente esetice și narative de la precursorul său asiatic, dar filmul lui Verbinski e net superior. Punct. Și nu vorbesc aici despre excelenta interpretare dramatică a lui Naomi Watts, ci despre o mai adâncă transmitere a senzației înfiorător-misterioase care insistă (și reușeste) să rămână cu tine, în ciuda miștourilor și-a imitațiilor de tot felul.

            Comenteaza Subiectul
            Numele tau Email-ul tau Comentariul tau Introdu codul alaturat

            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site

            Comentariile Utilizatorilor