6 iunie 2019, Autor: AMugglesReview
            Camera Secreta
            Articolele cele mai citite
            Aboneaza-te la Newsletter

Autori Filmsi
            Am gasit Pentru tine

Într-o societate în care zilnic vedem din ce în ce mai multe persoane preocupate de viața mai mult sau mai puțin adevărată a altora decât de propriul trai, credeți că un serial bazat pe ironizarea unui asemenea fenomen ar avea succes? Ei bine, la finalul anului 2011 a apărut un nou show britanic, „Black Mirror”/„Oglinda Neagră” (aluzie la ecranele dispozitivelor moderne), o antologie cu episoade individuale, a căror acțiune este situată de obicei într-un viitor apropiat, ce satirizează noua modă devenită adicție- tehnologia și consecințele ei, majoritatea de-a dreptul dezumanizante.

Serialul creat de Charlie Brooker (care i-a adus și binemeritate câștiguri la premiile Emmy în anii 2017 și 2018) și Annabel Jones, cu o idee captivantă, s-a bucurat de atât de mult succes încât a ajuns la sezonul 5. Pe modelul primelor două sezoane, acesta din urmă nu beneficiază decât de 3 episoade ce nu se leagă decât prin temă, fiecare de câte o oră.

„Striking Vipers”, unul dintre episoade, prezintă un univers asemănător cu al nostru, în care tehnologia VR  a ajuns la un cu totul alt nivel. Nu numai că  te simți introdus în joc în mod vizual, ci poți experimenta orice senzație omenească, atât fizică, cât și morală. Acest lucru este descoperit și de Danny (Anthony Mackie) și Karl (Yahya Abdul-Mateen II), foști prieteni din tinerețe care o luaseră pe căi diferite în viață: Danny dispune de un job stabil și are o soție frumoasă, pe Theo(Nicole Beharie), în timp ce Karl duce un trai luxos, dar singuratic. Relația dintre cei doi se schimbă când ei se reconectează prin intermediul unui joc, „Striking Vipers X”, și au șansa de a-și duce prietenia la un alt nivel. Cu toate acestea, cei doi bărbați nu sunt în stare să aibă aceleași gânduri și sentimente și în viața reală, acolo unde de abia își vorbesc, fiecare fiind ocupat cu problemele personale. Ei ajung să trăiască o viață dublă, în funcție de mediul în care se întâlnesc: virtual sau real. Din păcate, multă lume suferă de această „boală”, dacă o pot numi așa, prin care parcă uită cum este să aibă o persoană față în față, așa că se schimbă în fața ecranelor ce ne manipulează pe noi toți.

„Smithereens” introduce un alt personaj principal, Chris(Andrew Scott sau Moriarty, villain-ul din „Sherlock” pe care iubim să îl urâm), care a dus deja obsesia pentru tehnologie la un alt nivel.  Episodul este realizat într-un ton mult mai sadic și destul de trist, ajungând în unele momente să empatizăm cu personajul principal. Acesta este creat ca un apogeu al utilizatorului în exces al smartphone-ului, care până la urmă nu își regretă timpul pierdut navigând pe Internet decât atunci când ajunge pus în fața unei situații fără cale de întoarcere. În loc să gândească rațional, să își depășească obsesia și gândurile negative, Chris ajunge la o degradare psihică din ce în ce mai gravă, până la stadiul în care ține un om captiv. Analizând un asemenea caz, ne putem gândi: merită să ne batem capul petru a strânge mai multe like-uri, comentarii etc, dacă viața noastră este de fapt nefericită?

Un alt episod al seriei ne aduce în prim plan viața unei celebrități, Ashley O (Miley Cyrus), și standardele ce îi sunt impuse pentru a continua faima. Într-un plan secundar o întâlnim pe Rachel, o fană înfocată a cântăreței, care însă nu este capabilă să socializeze cu persoane reale și preferă în schimb compania unui roboțel, Ashley Too, miniatura lui Ashley. Între timp, solista ajunge să fie internată pe motivul unei come, dar impresara și în același timp mătușa ei continuă să lanseze produse marca „Ashley O”, mulțumind minunilor tehnologiei și încercând chiar să o înlocuiască pe nepoata ei cu o hologramă. Întregul caz va fi însă elucidat de către nimeni altcineva decât roboțelul Ashley Too ce dobândește o personalitate proprie, iar Rachel ajunge până la urmă să intre în toane bune atât cu Ashley, cât și cu propria ei soră.  Episodul are un ton mult mai comic decât cele anterioare, cu glumițe ușurele și scene în genul celor din comediile pentru familii. Dar, dintre toate mi se pare că a tratat un subiect pe care puțini îl recunosc ca fiind real. Celebritățile sunt probabil cele mai influente persoane din mediul online, iar ele afectează viața multora. Precum Ashley, care avea mereu zâmbetul pe buze când era filmată, dar căreia nu îi era admis să producă muzica dorită, multe asemenea cazuri există. Ceea ce vedem la televizor sau pe rețele de socializare nu ar trebui să ne facă o părere definitivă despre anumite persoane, însă fenomenul este destul de în vogă, mai ales printre adolescentele care se lasă păcălite ușor de aparențe.

Simpatica Ashley O este interpretată în acest episod de către o față cnoscută, Milley Cyrus, sau cum fetele de vârsta mea probabil că o mai știu- Hannah Montana. Alegerea ei pentru acest rol mi se pare mai mult decât potrivită, pentru că Miley a avut de-a lungul vremii o evoluție cu schimbări drastice. De la copilul actor din filmele Disney, ajunsese într-o perioadă în care nu o mai recunoșteai, dar acum se pare că a revenit pe „calea cea bună”. Mulți au fost intrigați la auzul veștii că Miley va juca în „Oglinda Neagră”, dar actrița a recunoscut că a fost impresionată de mesajul acestui episod și de faptul că povestea trebuie neapărat să fie spusă și cunoscută de lumea întreagă, fiind un caz actual ("It really portrays the overt exploitation of artists and that numbers usually eclipse the creative most of the time."). Deși eu mă număr printre persoanele pentru care Miley va rămâne Hannah Montana, nu îi neg talentul și admir contribuția ei pentru acest serial.

Cum am precizat și anterior, noul sezon „Oglinda Neagră” nu dispune decât de 3 episoade, spre deosebire de cel precedent, în care au fost 6. Motivul? Ei bine, cum probabil că mulți dintre voi știți, creatorii serialului au lucrat între timp la un film interactiv, „Bandersnatch”, pe care îl puteți găsi pe platforma Netflix. Inițial, „Bandesnatch” ar fi trebuit să fie unul dintre episoadele din sezonul 5, dar, pe măsură ce îl producea, Charlie Brooker și-a dat seama că este mult prea compex pentru a rămâne la stadiul de simplu episod, și ar fi meritat un întreg sezon. Așadar, filmul nteractiv este principalul motiv pentru care sezonul este atât de scurt, însă Brooker recunoaște puțin ironic faptul că a scurtat numărul de episoade doar pentru binele fanilor („It was [releasing three episodes] or make people wait longer. We could’ve just made everyone wait, but we thought ‘No… let’s disappoint them sooner!'”).

„Black Mirror”/„Oglinda Neagră” nu este deloc serialul obișnuit, în care te îndrăgostești de personaje și aștepți cu nerăbdare următorul episod, ca să aflii ce se întâmplă. Totuși, acest caracter atipic a ajutat la faima sa, iar problemele pe care le satirizează sunt sigură că ne reprezintă pe toți în parte. În cazul în care sunteți deja fanii serialului sau v-am făcut curioși, „Oglinda Neagră” poate fi găsit pe Netflix, iar acum sunt disponibile și cele trei episoade ale ultimului sezon. Vizionați-l, dar nu vă lăsați distrași prea mult de „oglinda” device-ului pe care îl urmăriți.

Comenteaza Subiectul
            Numele tau Email-ul tau Comentariul tau Introdu codul alaturat