Vrei la cinematograf?
        Filme
          Actori si regizori
            vezi toate rezultatele »

            CONTUL MEU

            Creeaza cont

            Lipsa iubirii - eterna problemă

            17 martie 2018, Autor: Iosif Prodan
            Camera Secreta
            Bloguri Partenere
            Articolele cele mai citite
            Aboneaza-te la Newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Abonarea s-a facut cu succes!
            Articolele cele mai comentate
            Autori Filmsi
            Am gasit Pentru tine

            Loveless, cel mai recent film al lui Zviagințev (cel mai cunoscut și apreciat regizor rus al ultimilor ani), e foarte similar ca plot cu Pororoca, filmul românesc prezent în cinema la începutul acestui an. O familie își pierde copilul care fuge de-acasă în urma certurilor omniprezente între părinții săi, aflați în proces de divorț. Autoritățile nu par dispuse și nici capabile de a-l găsi pe copil, echipele de voluntari (a căror existență e cel puțin ciudată) nu reușesc nici ele să dea de Alioșa, iar viața nu poate face nimic altceva decît să meargă mai departe.

             


             

            Existența traumelor nerezolvate pare să fie una dintre cauzele identificate de Zviagințev pentru situația actuală din Rusia. Loveless nu e un mare film critic la adresa situației socio-politice din țara unde Putin conduce neîntrerupt de aproape două decenii, în ultimii ani existînd filme mult mai dure, cel puțin la adresa poliției rusești (My Joy din 2010 a lui Sergei Loznitsa sau debutul Angelinei Nikonova din 2012, Twilight Portrait). Nu e nici măcar la fel de dur pe cît era filmul anterior, Leviathan, al cărui însuși titlu era o trimitere la adresa puterii.

             

            Loveless e o dramă a unei familii din middle class-ul rusesc, a cărei relație de dragoste nu funcționează nici erotic, nici matern (nici între mamă și băiat, nici între bunică și mamă). Evadarea celor doi soți dintr-o căsătorie nefuncțională e inițiată de evadarea băiatului din căminul familial confortabil, dar care pare să-l predispună doar la perpetuarea unor relații similare. Mama băiatului dispărut a evadat și ea la rîndul ei, în tinerețe, din sînul unei familii, avem să aflăm, la fel de nefuncțională. Iar o dată căutările băiatului încheiate (subînțelegem, fără rezultat pozitiv), cei doi soți ajung la rîndul lor în mijlocul unor relații nu la fel de tumultoase, dar departe de a fi ideale.

             


             

            Lipsa iubirii, așadar, e mai degrabă un efect și nu o cauză a eșecurilor repetate din relațiile pe care le vedem în film. Evadarea pare să fie singura soluție identificată de toți participanții la acest joc ciudat, care e privit cu mare atenție de autorități (fie ele private sau ale statului), însă care nu pare să însemne nimic mai mult decît un simplu statut social. Sigur, sub acest statut se ascund, uneori, sentimente, sau, deseori, avantaje materiale și probleme, multe probleme.

             

            Filmul lui Zviagințev nu le rezolvă însă în niciun fel, doar le filmează în planuri picturale, în zoom-in-uri, le scenografiază frumos și le filmează atent. Însă e o radiografie pe care n-o poți interpreta sau diagnostica în lipsa unor date suplimentare. Existența unui fenomen sau a unei probleme generalizate în privința presiunilor la care e supusă familia în acest spațiu geo-politic e sugerată cît se poate de puternic. Însă nu știm dacă are într-adevăr un corespondent în realitate sau e doar povestea unor oameni complet nefericiți, care se pierd pe ei înșiși încercînd să se salveze.

             


             

            Comenteaza Subiectul
            Numele tau Email-ul tau Comentariul tau Introdu codul alaturat

            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site

            Comentariile Utilizatorilor