Vrei la cinematograf?
        Filme
          Actori si regizori
            vezi toate rezultatele »

            CONTUL MEU

            Creeaza cont

            Stanley Kubrick și "2001: A Space Odyssey", la 50 de ani

            10 mai 2018, Autor: Sebastian M. Ceolca
            Camera Secreta
            Bloguri Partenere
            Articolele cele mai citite
            Aboneaza-te la Newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Abonarea s-a facut cu succes!
            Articolele cele mai comentate
            Autori Filmsi
            Am gasit Pentru tine

            De curând, 2001: A Space Odyssey a împlinit 50 de ani. Am profitat de acest prilej, pentru a-i aduce filmului un scurt omagiu, dar și pentru a trece în revistă activitatea cinematografică a unuia dintre cei mai mari regizori pe care i-a dat lumea.

             

            Stanley Kubrick (1928 – 1999) a fost un cineast extrem de flexibil. Deși se pot regăsi teme recurente în filmele sale, niciunul nu seamănă cu celălalt. Își alegea subiectele cu mare grijă, astfel încât se poate lesne spune că era un mare autor de filme-personale. Era un perfecționist, cunoscut pentru natura sa obsesivă, care-l făcea, uneori, un regizor cu care se lucra extrem de greu.

             

            Primul pas spre artă l-a făcut prin intermediul fotografiei. În liceu a fost ales fotograful oficial al școlii, pentru un an. Pasiunea lui pentru fotografie se dezvoltă încet, dar sigur, astfel încât, ulterior, devine fotograf cu normă întreagă al revistei Look. Multe dintre fotografiile sale timpurii au fost publicate în cartea Drama and Shadows, precum și într-o ediție specială din 2007 a DVD-ului 2001: A Space Odyssey.

             

            Întâlnirea lui cu cinema-ul are loc în debutul anilor ’50, atunci când realizează trei documentare de scurtmetraj. Niciunul dintre aceste scurtmetraje nu a fost lansat oficial, însă imagini din ele se găsesc în documentarul Stanley Kubrick: A Life in Pictures. Acestea sunt singurele experiențe pe care Kubrick le-a avut cu filmul documentar. Nu va mai reveni asupra acestui tip de cinema.

             

            Adevăratul drum al lui Kubrick spre… Kubrick, începe în 1953, cu Fear and Desire – un film despre un grup de soldați prinși în spatele liniilor inamice. Deși un fiasco comercial, filmul a fost foarte bine primit de critici, la acea vreme. Asta nu l-a impiedicat, însă, pe Kubrick, să-l scoată din circuitul cinematografic și să refuze orice asociere cu el, considerându-l rezultatul muncii unui amator. Doi ani mai târziu, realizează Killer’s Kiss (un thriller noir despre un boxeur de categorie grea, aflat la sfârșitul carierei, care devine implicat în crima organizată).

            Privind retrospectiv spre cel de-al doilea film al lui, la vârsta de numai 26 de ani, Kubrick semnalează clar prezența unui geniu în devenire. The Killing (1956) e unul dintre vârfurile de lance ale filmului-noir. Kubrick sapă mai adânc în acest gen, execuția regizorală e aproape perfectă, iar vocea sa și preocupările lui stilistice încep să fie evidente aici. Cu Paths of Glory (1957) – un film de război cu Kirk Douglas, despre care Steven Spielberg a spus că e unul dintre favoritele sale – Kubrick pune bazele unuia dintre cele pertinente filme de război făcute vreodată. De-acum în deplină formă, cineastul e gata să intre în forță în decada șase.

             

            Anul 1960 e anul lui Spartacus. Kubrick preia frâiele regizorale, după ce actorul (și producatorul filmului) Kirk Douglas îl concediază pe Anthony Mann. Epopeea asta poate fi cu greu egalată chiar și astăzi. Privind către el în urmă, filmul se remarcă mai ales printr-un final fără happy-end – atât de convențional la acea vreme în cinema-ul hollywoodian.

             

            În 1962, Kubrick se face, prin Lolita, răspunzător de unul dintre cele mai controversate filme ale epocii. Pe scurt, despre Lolita s-ar putea spune (dar nu cu ușurință) ca deține o poveste clasică de dragoste, însă nu una pentru copii.

             

            Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worring and Love the Bomb (1964) e o comedie neagră, așa cum e și o satiră politică, despre eșecul comunicării. Peter Sellers (în triplu rol) susține această farsă extrem de amuzantă, în care pericolele progresului tehnologic împrumută, pe alocuri, elemente stilistice din desenele animate.

             

             

            În 1968, Kubrick vine cu unul dintre cele mai uriașe și influente filme din istoria cinema-ului: 2001: A Space Odyssey. 50 de ani mai târziu, filmul rămâne o adevarată minune cinematografică. În ciuda unei narațiuni fragmentate (ceea ce-l poate face suficient de solicitant și/sau dificil de vizionat), e greu să poți veni cu argumente serioase în defavoarea lui. De fapt, e aproape imposibil. E ca și cum te-ai lupta cu un tanc, dar cu pietre.

             

             

            Un film care încă se bucură de o mare popularitate e A Clockwork Orange (1971). Această violentă fabulă socio-științifico-fantastică, în care tineri lipsiți de educație și țel își alungă plictiseala printr-o viață vicioasă și comportamente iraționale, e mereu de actualitate. Iar un simplu pahar cu lapte poate că nu va mai fi privit niciodată la fel.

             

            Barry Lindon (1975) e poate cel subapreciat film al lui Kubrick. Puțini critici și fani ai regizorului îl plac. Însă povestea unui tânar irlandez, silit să-și părăsească orașul natal după un duel cu un ofițer englez, care trece prin multiple aventuri pentru a se afla, la final, prins într-un alt duel, încadrează remarcabil imaginea semnată de John Alcott. Filmul arată, pur și simplu, superb.

             

             

            The Shining (1980) e unul dintre cele mai frecventate filme ale lui Kubrick și o capodoperă desăvârșită a cinema-ului horror. Din capul locului, trebuie lămurit că The Shining e un film de Stanley Kubrick și deloc o ecranizare după romanul omonim al lui Stephen King. Asta îl face ceea ce încă mai e – un film întunecat, neliniștitor, claustrofob, care rezidă în groază profund propagată de deteriorarea simțului realității și, implicit, alunecarea în nebunie.

             

             

            În 1987 apare Full Metal Jacket, unul dintre cele mai notorii filme anti-război (produs, regizat și co-scris de Kubrick). E amuzant, nemilos, răvășitor și, în acelasi timp, emoționant. Numai Kubrick ar fi putut să fie capabil de o asemenea stilistică, la un nivel atât de ridicat.

             

            Eyes Wide Shut (1999) e ultimul film al lui Kubrick. Moare chiar în acel an. E ciudat și bântuitor, greu de procesat, greu de acceptat. Acest sex-movie al lui Kubrick are o deschidere amplă spre ego-ul masculin – aparent unul destul de fragil, conform lui. Părerile criticilor încă sunt împărțite. Personal, am sentimente amestecate în ceea ce-l privește. Un lucru, însă, e cert: nu e un film de văzut cu părinții

            Comenteaza Subiectul
            Numele tau Email-ul tau Comentariul tau Introdu codul alaturat

            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site

            Comentariile Utilizatorilor