Vrei la cinematograf?
        Filme
          Actori si regizori
            vezi toate rezultatele »

            CONTUL MEU

            Creeaza cont

            The Man Who Killed Don Quixote: Suprarealism magic

            26 martie 2019, Autor: Sebastian M. Ceolca
            Camera Secreta
            Articolele cele mai citite
            Aboneaza-te la Newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Abonarea s-a facut cu succes!
            Autori Filmsi
            Am gasit Pentru tine

            Cel mai recent film al lui Terry GilliamThe Man Who Killed Don QuixoteOmul care l-a ucis pe Don Quijote, are o vechime de aproape 30 de ani. Asta îl face un specimen filmic deosebit, atunci cînd testul timpului capătă o nouă înțelegere. E o reinterpretare proaspătă, dar, în același timp, destul de veche încît să poată fi validată corespunzător de percepții noi.

             

            În urmă cu 10 ani, Toby (Adam Driver) realizase într-un sătuc din Spania un film de școală despre Don Quijote. Actorul care l-a inspirat atunci să-l joace pe celebrul visător, idealist și romantic Don Quijote, fusese interpretat de un bătrîn cizmar (Jonathan Pryce). Astăzi, Toby e un regizor de succes, care se întoarce în localitate pentru a turna un nou film. Îl regăsește pe bătrînul cizmar care „rămasese în rol”, iar mai toată lumea din comunitate îi alimenta nebunia.

             

            quixote

             

            Acest film despre filme i-a luat lui Terry Gilliam aproape 30 de ani pentru a-l duce la bun sfîrșit. Motivele întîrzierii lui au fost de diverse facturi (probleme de ordin logistic, tehnic, alegerea unui casting potrivit etc). Așa că, gîndit acum multă vreme, noul film al lui Gilliam e asemănător mai mult cu lucrul său timpuriu. De exemplu, are giumbușlucurile vizuale și verbale care tratează energia cavalerească din satira suprarealistă Monty Pyton, dar și tema bolii psihice, încadrate într-un context magic și duios, din The Fisher King. Sigur că e un film viu, unul care abundă în energie regizorală, într-o ingenuă dar adorabilă comedie fizică, care are loc, o bună bucată de vreme, simultan pe două planuri temporale ce stau la baza unei fantezii reale produse de un deloc deranjant haos narativ. Dar ăsta este Gilliam, în cea mai pură formă a lui – aceea a suprarealismului magic.

             

            quixote

             

            Ba mai mult, așa cum ne-a obișnuit și-n trecut, în condiții narative similare, cineastul insistă și asupra prezenței unor personaje gros caricaturizate – aici din anturajul lui Toby (de pildă, producătorul interpretat de Stellan Skasgard e un om a cărui stupiditate te poate face să rîzi cel puțin moderat, iar oligarhul rus – care înscenează la palatul proaspăt cumpărat o piesă de teatru doar pentru a face din nebunia lui Don Quijote o glumă generală – e văzut ca un mitocan bogat și crud, credincios doar propriului său orgoliu). Lumea lui Don Quijote de-aici e însă una noua, reinterpretată, dacă o compăram cu producții precedente despre acest (încă) fascinant personaj. Gilliam dramatizează amuza(n)t dintr-o perspectivă diferită starea șubredă de sănătate mintală a romanticului cavaler. De fapt, merge pînă într-acolo încît ea ajunge să fie preluată tocmai de omul care a realizat acum că abilitatile de actor a cizmarului depășesc cu mult granițele iubirii pentru artă. E o lume în care Gilliam ne invită să luam o porție zdravănă din preocuparile lui stilistice mai vechi – unele despre o lume mai bună și, deopotrivă, mai periculoasă.

             

            on the set

             

            Pe de altă parte, The Man Who Killed Don Quixote e un film care a întîrziat la propria lui facere suficient de mult ca să-și mai poată găsi un loc important măcar în filmografia regizorului. Altfel spus, e un film ușor depășit de vreme, un proiect de suflet de-al lui Gilliam care a ratat startul. E aproape inutil de precizat că e incomparabil mai slab decît cele două filme menționate mai sus, dar are un farmec care se poate regăsi aproximativ în The Adventures of Baron Munchausen. Dar ramîne unul care ar putea satisface pe deplin așteptările unui spectator decis să vadă ceva de un romantism simplu și emotionant, similar cu o producție Disney (asta daca n-ar favoriza o poveste mult prea încîlcită și adultă pentru a putea fi urmărită și de copii).

             

            "The Man Who Killed Don Quixote/ Omul care l-a ucis pe Don Quijote" are premiera în cinematografele românești pe 29 martie 2019.


            Scrie și tu o recenzie la unul dintre filmele care rulează în cinema și poți câștiga o bicicletă Pegas! Detalii aici.

             

            Trailer


            Comenteaza Subiectul
            Numele tau Email-ul tau Comentariul tau Introdu codul alaturat

            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site

            Comentariile Utilizatorilor