• #esteHorror
            • #interviu
            • #ZonaCopiilor

17 februarie 2018

Autor: Iosif Prodan
            Categorii:

Noul film al lui Paul Thomas Anderson se încadrează mai degrabă în genul “dramelor cu costume” decât în siajul unor filme precedente ale regizorului american precum Magnolia sau There Will Be Blood. Chiar dacă nu e o dramă de epocă propriu-zisă, costumele fiind obiectul muncii lui Reynolds Woodcock, direcția scenariului duce către genul de romantism à la Hallmark, unde problema sentimentelor e că nu sunt împărtășite și mai puțin că n-ar exista sau că ar produce efecte narative semnificative.

Reynolds Woodcock e un creator de modă cu tabieturi sacrosante, care e în stare să-și dea afară din casă (și din viață) muza pentru că-l sâcâie cu conflicte “femeiești”. Disponibilitatea sa în a trata cu inferioritate relațiile umane și oamenii în sine, în dauna creației artistice și a confortului propriei persoane e recunoscut de însuși Reynolds, când e chestionat de Alma, o chelneriță pe care o întâlnește întâmplător și care îi stârnește o pasiune (avem să aflăm ulterior) mai degrabă de ordin profesional. Chiar dacă pare un burlac “pur sânge”, farmecele (sau mai degrabă tentativele odioase de otrăvire ale) Almei îl duc în situația de a o cere în căsătorie. La scurt timp însă, chiar în luna de miere, își dă seama că a făcut o greșeală, și deși părea că asistăm la o dezvoltare a personajului principal, acesta revine imediat în zona de confort.

La o prima privire Alma este factorul perturbator, punându-i viață în pericol lui Reynolds în mod repetat și deliberat, însă atitudinea protecționistă cu privire la sine a creatorului de modă este, înțelegem pe parcurs, cea care atrage astfel de gesturi disperate cu privire la relațiile sale cu cei din jur și în special cu tinerele fete care îi întră în gratii și în casă (am fi putut spune “în dormitor”, dar având în vedere convenția de Hallmark amintită inițial, acesta nu apare deloc decât mult mai/prea târziu în film și eludat de orice conotație erotică). Cele care reușesc să-i rămână aproape îi respectă hachițele și deciziile cu sfințenie, necontestându-le decât la nivel cel mult verbal.

Alma îl caracterizează în discuția pe care o poartă cu Hardy, un tânăr medic care provine din grupul social în care Reynolds se învârte, drept un “copil”. E evident că această caracterizare directă e cât se poate de accurate, însă personajul nostru n-ar fi putut rezistă social și economic fără o anumită protecție. Un prim astfel de nivel de protecție este asigurat de Cyril, sora sa mai mare, care se comportă că o mamă. Îi ține contabilitatea, ține legătură cu clientele lui Reynolds și își asumă misiunea de a se descotorosi de junele muzele din viața acestuia, atunci când prezența lor devine de nesuportat sau când își depășesc limitele “de funcționare” convenite în prealabil.

Un al doilea nivel de protecție este cel social. Deși îl vedem majoritar în contexte publice defavorabile, în care inteligența socială & emoțională sunt mai degrabă puse la îndoială, clientela fidelă, parte a aristocrației din familiile regale europene, îl mențin într-o zonă de confort în care poate crea fără să-și pună problema competiției sau a evoluției pieței în care funcționează din punct de vedere economic și artistic. În momentul în care realizează că a pierdut o clientă fidelă (aceasta alegând creații mai aproape de trend-ul epocii), Cyril îl sfătuiește să nu țină cont de această pierdere, întrucât are în continuare suportul celorlalte cliente.

Acest cocoon în care personajul nostru trăiește nu îi oferă ocazia să-și testeze sau să-și dezvolte skill-uri sociale, lăsându-l în mâna celor care și-au asumat indirect să-l mențină în această stare. Orice alt factor extern este unul perturbator, iar breșa creată de Alma, care îi provoacă puterea de control asupra sa și a celor din proximitatea sa, e soluția perfectă pentru dezastru.