Vrei la cinematograf?
        Filme
          Actori si regizori
            vezi toate rezultatele »

            CONTUL MEU

            Creeaza cont

            Top 10 filme cu cele mai sucite povești din toate timpurile

            15 septembrie 2018, Autor: Alexandra Malachi
            Camera Secreta
            Articolele cele mai citite
            Aboneaza-te la Newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Abonarea s-a facut cu succes!
            Autori Filmsi
            Am gasit Pentru tine

            Cărui cinefil nu îi place o răsturnare bună de situație la momentul potrivit? Când povestea ia brusc o întorsătură neașteptată și lasă pe toată lumea cu gura căscată, publicul pur și simplu rămâne fără cuvinte. Poți să simți liniștea cum se așterne ușor în sala de cinema și să auzi chiar și câteva suspine.

             

            O răsturnare de situație poate să fie o experiență fascinantă și care să îți taie respirația - dacă este făcută cum trebuie. Iată o listă cu cele mai năucitoare și șocante răsturnări de situație din istoria cinematografiei:

             

            10. Moon

             



            Debutul regizoral al lui Duncan Jones este una dintre cele mai intrigante pelicule sci-fi din ultima perioadă. Filmul îl prezintă pe Sam Rockwell în pielea unui miner care lucrează pe Lună, așteptând cu nerăbdare să i se încheie contractul de trei ani.

             

            Își dă seama apoi că la sfârșitul celor trei ani, compania care l-a angajat are de gând să îl înlocuiască cu o clonă. El însuși este o clonă care a înlocuit altă clonă și tot așa, exceptând faptul că el a fost cel care a pus totul cap la cap și după ce s-a împăcat cu ideea, poate folosi asta în avantajul lui.

             

            9. Saw

             


            Continuările filmului Saw s-au axat destul de mult pe partea grotească, tocmai ca să ne fie mai ușor să uităm că originalul a fost relativ lipsit de momente sângeroase și a urmărit un scenariu cu adevărat inteligent, cu o grămadă de răsturnări și întorsături de situații.

             

            Începe cu o premisă destul de rece: doi tipi, Adam și Lawrence, se trezesc într-o baie, legați cu lanțuri de pereți, cu un cadavru între ei, iar acum trebuie să își dea seama de ce sunt acolo și cum pot evada. Pe măsură ce cunoaștem personajele din ce în ce mai bine și urmărim ancheta poliției în căutarea criminalului Jigsaw, începem să punem ușor cap la cap piesele de puzzle.

             

            De fapt sunt două răsturnări de situație la sfârșitul lui Saw, dar amândouă la fel de neașteptate. Prima e că trupul neînsuflețit dintre Adam și Lawrence nu e chiar neînsuflețit. Tipul se ridică și se întoarce, dovedindu-se a fi chiar criminalul în serie care i-a ținut captivi.

             

            Mai aflăm și că la începutul filmului, Adam a pierdut cheia către libertate când a scos dopul căzii în timp ce se trezea, iar cheia a dispărut în scurgere. La fel ca după majoritatea filmelor de acest gen, publicul rămâne cu un sentiment traumatizant de disperare când Jigsaw stinge lumina și închide ușa, lasându-l pe Adam să moară.

             

            8. Matchstick Men

             



            Matchstick Men este unul dintre cele mai subestimate filme ale lui Ridley Scott. Nu prea a avut succes în box office și încă nu a devenit un clasic al genului, dar, cu toate astea, are un simț negru al umorului extrem de amuzant și performanța de excepție a perechii Nicolas Cage și Sam Rockwell în rolurile a doi escroci. E cel mai bun film cu escroci de la The Sting și este mult mai sumbru.

             

            Povestea se axează pe fiica înstrăinată a lui Roy, personajul interpretat de Cage. Angela se întoarce în viața lui și el continuă să facă escrocherii cu partenerul său, Frank, jucat de Rockwell. În timpul unei dispute pe la mijlocul filmului, Roy își pierde cunoștința și se trezește pe patul de spital, unde polițiștii îi spun că Frank și Angela au fugit de la locul incidentului.

             

            Când reușește să plece din camera de spital, află că de fapt a stat într-un pat într-un container aflat deasupra unui garaj. Pornește în cautarea Angelei, dar află între timp de la fosta lui că a pierdut, de fapt, copilul, așa că Roy nici măcar nu avea vreo fată. Cea care a pretins că e Angela era doar o infractoare care colaborase cu Frank în tot acest timp. Este una dintre cele mai fine twist-uri din istoria filmului.

             

            7. The Usual Suspects

             


            Când Kevin Spacey și-a acceptat Oscarul pentru cel mai bun actor secundar în acest film, a spus în discursul său: “Ei bine, oricine ar fi Keyser Söze, pot să vă spun că o să se îmbete glorios de tare la noapte”.

             

            Pe toată durata filmului, Verbal Kint ne spune o poveste care pare cât se poate de reală, doar ca să aflăm la final că totul a fost o invenție bazată pe cuvinte scrise pe pereți. Când pleacă din secția de poliție, mersul șchiopătat se pierde ușor ușor împreună cu toate caracteristicile sale în timp ce dispare într-o mașină condusă de tipul despre care credeam că e Mr. Kobayashi, un nume luat de pe fundul cănii de cafea a detectivului.

             

            Puterea acestui moment reiese cel mai bine din replica de final a flimului: “Cel mai mare truc pe care Diavolul l-a reușit a fost să convingă pe toată lumea că el nu există”.

             

            6. Se7en

             



            În mâinile unui regizor mai puțin capabil, Se7en ar fi putut să ajungă doar o versiune sinistră a filmului Lethal Weapon/Armă MortalăBrad Pitt l-a jucat pe tânărul polițist șmecher, în timp ce Morgan Freeman a intrat în pielea unui polițist cărunt, aproape să iasă la pensie.

             

            Dacă Pitt și Freeman nu ar fi avut chimia necesară să iasă în evidență, ar fi putut pur și simplu să devină niște noi Riggs și Murtaugh. Dar cu David Fincher în scaunul regizoral și cu Pitt și Freeman dezvoltând o relație unică pe marile ecrane, Se7en s-a transformat într-un thriller întunecat, tulburător, frumos și, totodată, capul și umerii de deasupra tuturor filmelor din această subcategorie aglomerată.

             

            Se încheie cu una din cele mai mari răsturnări de situație din toate timpurile care funcționează doar datorită premisei setate la început. Filmul este intitulat după numărul de crime pe care John Doe intenționează să le comită, fiecare bazată pe cele mai mari păcate din Biblie, așa că pe tot parcursul peliculei facem numărătoarea inversă.

             

            Când un suspect se predă singur, în mod surprinzător, în schemă sunt doar cinci dintre victime. Îi duce pe polițiști în mijlocul pustietății, unde le spune că vor găsi ultimele două cadavre, dar în loc de asta se întâmplă două chestii total neașteptate. Mai întâi, un curier ajunge cu o cutie în care era capul soției lui Mill, iar pentru că Doe se arăta invidios pe relația lor, Mills, în furia lui, îl ucide. Cel mai grozav lucru la finalul halucinant al lui Se7en este că lasă spectatorul într-o liniște totală în timp ce privește năucit creditele rulând pe fundal.

             

            5. Planet of the Apes/Planeta Maimuțelor

             



            În ciuda tuturor remake-urilor, continuărilor și parodiilor, originalul Planet of the Apes/Planeta Maimuțelorrămâne cu una din cele năucitoare întorsături de situație din istorie. 

             

            Cinefilii din 1968 au fost puși la pământ de el. Au vizionat un întreg film cu impresia că urmăresc astronauți care aterizează pe o planetă îndepărtată populată de maimuțe inteligente, doar că să afle la final,  mulțumită Statuii Libertății distrusă pe jumătate, că de fapt era doar o viziune de coșmar a Pământului în viitor.

             

            Ce rămâne în amintirea publicului după film e, cu siguranță, sfârșitul. Te face să pui povestea într-un cu totul alt context și te obligă să îl vizionezi din nou dintr-o nouă perspectivă.

             

            4. Fight Club/Sala de lupte

             


            Adaptarea lui David Fincher după romanul de debut al lui Chuck Palahniuk nu a avut un succes uriaș la box office când a fost lansat, cel mai probabil pentru că e un film atât de nebun, dar între timp a devenit cu siguranță un clasic al genului.

             

            Cei mai mulți își amintesc de film tocmai datorită plot-twist-ului care dezvăluie că personajele principale, Narrator și Tyler Durden sunt de fapt aceeași persoană. Povestea funcționează atât de bine pentru că susține întregul mesaj al filmului, că anarhia nu e tocmai bună și că nu ar trebui să cedăm pornirilor noastre întunecate.

             

            3. Chinatown

             


            Cea mai bună metodă să șochezi publicul spectator e ca povestea filmului să ia o cotitură incredibil de întunecată. Roman Polanski a ținut minte asta cu siguranță când a făcut Chinatown, povestea unui detectiv care cercetează corupția din California cu privire la rezervele de apă, pentru că twist-ul implică și incest și viol.

             

            Gittes capătă frustrări tot mai mari pe măsură ce povestea lui Evelyn despre Katherine se tot schimbă. La început, spune că e fata ei, apoi, că e sora ei. Pentru orice cinefil, pare să fie tipica femeie fatală pe care nu te poți baza și care ne manipulează eroul din poveste.

             

            Dar, cum se dovedește în final, treaba e mult mai sumbră de atât. Spune adevărul în ambele cazuri. Katherine e și fata, dar și sora ei. La 15 ani a avut o relație sexuală cu tatăl ei, a rămas însărcinată și a născut-o pe propria ei soră. Până când totul iese la suprafață, Chinatown este mai mult sau mai puțin predictibil, o poveste scoasă în evidență și de performanța deosebită și electrizantă a lui Jack Nicholson în rolul principal.

             

            2. Psycho

             


            Lui Alfred Hitchcock i-a plăcut întotdeauna să se joace cu publicul său, așa că sunt câteva momente șocante în Psycho. Primul apare cam pe la jumătatea filmului, când personajul lui Janet Leigh, Marion Crane, este ucisă în mod brutal la duș de un atacator necunoscut.

             

            Îi urmărim relația cu prietenul ei și treaba cu delapidarea de la locul de muncă timp de 45 de minute și dintr-o dată, moare înjunghiată în duș. Brusc ne dăm seama că nu urmărim filmul pe care credeam că îl urmărim. Nu este o poveste despre dragoste sau delapidare – e un film despre crime.

             

            Pe tot parcursul peliculei ni se dă impresia că mama geloasă a lui Norman Bates a ucis-o pe Marion și că Norman o protejează, când, de fapt, Norman este adevăratul criminal. Povestea e și mai sucită de atât. Era gelos că mama lui era într-o relație cu alt bărbat, așa că îi omorâse pe amândoi de ceva vreme, apoi a îmbălsămat cadavrul mamei sale și a început să se îmbrace la fel ca ea. E cu adevărat tulburător.

             

            1. The Empire Strikes Back/Razboiul stelelor - Imperiul contraataca

             


            E clar că acest plot-twist nu mai are nici pe departe același impact în zilele noastre față de cum s-a întâmplat când a apărut prima oară. Acum, toată lumea știe că Darth Vader este tatăl lui Luke Skywalker, în special datorită unei întregi trilogii dedicate acestui lucru, dar și după 40 de ani plini de parodii și analize până la sânge ale memorabilei scene.

             

            Dar în 1980, înainte de existența internetului, oamenii s-au dus la cinema pentru următorul film Star Warsfără să aibă nici cea mai vagă idee ce li s-a pregătit. Primul film Star Wars l-a introdus pe Darth Vader în poveste drept stăpânul malefic al galaxiei, pe când Luke Skywalker este prezentat drept un neica nimeni, o figură umilă care încearcă din răsputeri să îi bată pe băieții răi. Nu avem niciun indiciu că Luke are de fapt o conexiune atât de personală cu principalul rău-făcător din poveste. Aflăm doar o istorisire vagă spusă de Obi-Wan despre cum Vader l-a ucis pe tatăl lui Luke și... cam atât.

             

             

            George Lucas nu i-a zis nici măcar lui Mark Hamill despre asta până în clipa când au filmat scena respectivă. Răspunsul său - “Nu e posibil așa ceva!” - a fost autentic și a reflectat reacția publicului din sălile de cinema.

             

            De atunci, scenariștii și cinefilii au încercat din răsputeri să vină cu un moment la fel de fascinant și puternic, dar niciunul nu a reușit cu adevărat. Și cum trăim în era internetului unde oricând e posibil să dai peste un spoiler, cel mai probabil nici nu vor reuși.

             

            Sursa: tasteofcinema.com


            Comenteaza Subiectul
            Numele tau Email-ul tau Comentariul tau Introdu codul alaturat

            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site

            Comentariile Utilizatorilor