Vrei la cinematograf?
        Filme
          Actori si regizori
            vezi toate rezultatele »

            CONTUL MEU

            Creeaza cont

            Warrior (Cinemax, HBO) vs Warrior (Netflix) – două lumi diferite la peste un secol distanță, aceeași sete de răzbunare

            10 aprilie 2019, Autor: Anca Maco
            Camera Secreta
            Articolele cele mai citite
            Aboneaza-te la Newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Abonarea s-a facut cu succes!
            Autori Filmsi
            Am gasit Pentru tine

            Două seriale cu (aproape) același nume îmbie fanii filmelor cu arte marțiale și comploturi, respectiv detectivi și conspirații, la vizionare și loialitate.

            Warrior/ Războinicul, miniseria bazată pe un scenariu lăsat moștenire de Bruce Lee, a debutat pe Cinemax & HBO GO pe 5 aprilie. Warrior/ Kriger, serialul nordic noir ce are în prim plan un veteran de război și o polițistă, e disponibil de ceva vreme pe Netflix.


            Fiecare expune o lume aparte în care se regăsesc facțiuni sau tabere rivale, prejudecăți, conspirații, dileme morale și personaje care se chinuie să încline balanța către bine sau rău ori, pur și simplu, să supraviețuiască.
            De văzut în contexte și pentru motive diferite, cele două ar trebui să se regăsească pe lista „de încercat” în minivacanța care se apropie.

             

             

            Warrior/ Războinicul


            În timpul sângeroaselor războaie TONG care dau peste cap nu doar viețile celor din Chinatown, ci tot eșafodajul politic din San Francisco și afectează iremediabil o bucată de istorie, imediat după Războiul Civil, un tânăr abia sosit din China pe pământ american în căutarea surorii sale, se trezește argat/ asasin pentru cea mai puternică familie mafiotă din zonă și încearcă să înțeleagă mai bine lumea în care trăiește, fără a renunța la principiile sale.


            Ah Sahm (Andrew Koji) n-a fost codaș la lecțiile de arte marțiale, dimpotrivă. La „școala vieții”, însă, abia acum ia lecții serioase. Chiar dacă vorbește elegant engleza, seamănă respect, frustrare sau furie, după caz, atât în rândul polițiștilor, cât și a americanilor sau printre imigranții albi, doar pentru că știe cum să se apere sau să ucidă cu pumnii, picioarele sau diverse obiecte contondente. Nu e popular nici în facțiunea mafiotă condusă de cel a cărui pecete o poartă pe mână – Father Jun (Perry Yung) și pentru care e nevoit să lucreze. Nu e acceptat nici de sora Mai Ling (Dianne Doan), care e concubina șefului „mai luminat” și mai în vârstă al unei facțiuni rivale. Are chimie cu o chinezoaică superbă care-i ziua matroană, iar noaptea asasină și spioană - Ah Toy (Olivia Cheng) cu care are parte și de niște scene superbe de sex, și se bucură de oarecare simpatie din partea celui mai agresiv „locotetent” al șefului, Young Jin (Jason Tobin), care seamănă mai degrabă cu un bătăuș italian fericit cu cât vede mai mult sânge. Are multe de învățat de la Wang Chao (Hoon Lee), care face trafic pentru și cu toată lumea, analizând atent oameni și situații.

            Iar în San Franciso, la momentul ăla, treburile stau cam așa:

            -          Americanii de rând din zonă nu-i suportă nici pe sudiști, nici pe irlandezi, dar nici pe chinezi, fiindcă toți reprezintă o amenințare pentru locurile lor de muncă – mai ales cei din urmă, de trei ori mai ieftini. Dar le place să profite financiar de pe urma prezenței lor, mai ales dacă au afaceri;

            -          Irlandezii sunt cei mai „naționaliști” și căpoși dintre toți, în stare să măcelărească toți chinezii din calea lor, ca să nu mai aibă bogații pe cine angaja, ca să-i ia pe ei; vor să scape lumea de drogurile și promiscuitatea care le-au năpădit orașul de adopție, sunt conduși de un extremist șchiop călit în bătaie, se cred soldații adevărului și ai purității, iar din când în când se iau la un „fight club” pe stradă;

            -         Polițiștii sunt siguri că chinezii sunt mereu de vină pentru orice și se consideră  îndreptățiți să comită abuzuri, să ia mită, să mintă sau să-și acopere colegii sau interesele, iar șeful patrulei din Chinatown, Bill O’Hara (Kieran Bew), preferă să lingă tălpile superiorilor în timp ce-și bate joc de colegul sudist - Richard Lee (Tom Weston-Jones), care-i singurul dornic să afle adevărul în fiecare caz pe care-l are de rezolvat;

            -          Primarul e interesat de banii socrului influent, care vrea garanția unor afaceri, și dezinteresat de soția care umblă prin oraș cu un argat chinez după ea, fapt care-i atrage nervii unora de-o și pun la pământ, situație din care o salvează chiar Ah Sahm și care-i aduce acestuia o tonă de belele pe cap;

            -        Chinezii îngrămădiți în Chinatown sunt împărțiți în grupări care au de dezvoltat și apărat nu doar teritorii, ci și afaceri importante care le pot garanta extinderea și viitorul în mai multe orașe. Câțiva mafioți, clicile lor și o mare de chinezi-obiecte.

             

             

            IMPRESIA


            Cel de-al cincilea episod, „The Blood and the Sh*t”, e una din cele mai bune bucăți de TV cu arte de marțiale, intrigă și sânge din ultimii 10 ani, iar proiectul păstorit de Jonathan Tropper, co-creatorul Banshee, și Justin Lin, regizorul Fast and Furious, e o combinație de Peaky Blinders și The Knick la nivel de imagine și atmosferă, Into the Badlands și Banshee ca ton și coregrafie, și destul de departe de celebrul Kung Fu cu David Carradine.

            Koji nu-l imită pe Bruce Lee și nici scenele de luptă nu sunt imitative, ci tribut mai degrabă celor care l-au consacrat pe Bruce Lee prin dexteritate și energie. Dar niciunul dintre personaje nu e stereotip, chiar dacă e clar reprezentant al unei tipologii sau categorii.
            Muzica din serial și muzica de pe genericul de final sunt din zone și epoci complet diferite, dar funcționează la fel de bine în convenție, ca la Nochnoy Dozor
            Costumele completează și condimentează perfect universul și conceptul care împrumută un element important de la o producție celebră (Vânătoarea lui octombrie roșu) în care se vorbește tot în engleză, cu același marcaj sonor când se face trecerea de la puținele replici în cantoneză la cele în engleză, indiferent de accent.

            Drumul inițiatic al unui chinez care vrea să revină în țara natală ce pare mai locuibilă acum decât cea în care-a nimerit, traficul de droguri și arme, luptele pentru putere, bani, faimă, supraviețuire, dorința de răzbunare, dar și speranța în dreptate, se împletesc într-un scenariu destul de stufos și pe alocuri telenovelistic, îmbrăcat, însă, în niște imagini excelente, indiferent că ilustrează context, epocă, violență sau intimitate. 

             

            DETALII DE PRODUCȚIE



            Foto: Justin Lin, Shannon Lee, Jonathan_Tropper

             

            Shannon, fiica lui Bruce Lee, producător al serialului, a găsit notele și desenele acestei povești la zeci de ani de la moartea acestuia, în 1973. Auzise atât de la el, cât și de la alții, că actorul prezentase unor studiouri ideea unui serial despre un expert în arte marțiale care-și croiește drumul în America secolului al XIX-lea, dar a fost refuzat, cu multă vreme înainte de premiera filmului Kung Fu, care pornea de la aceeași premisă.
            Într-un interviu pentru South China Morning Post, Shannon Lee vorbește despre regretul tatălui ei de a nu fi jucat într-un rol principal într-un astfel de serial și despre suspiciunea lui că Ed Spielman i-a furat ideea (el a spus că a creat  Kung Fu pe baza experiențelor sale din Chinatown, New York). Arhiva care-a intrat în posesia ei la finalul anilor 2000 cuprindea toate scrierile pe care i le-a încredințat lui Justin Lin, iar acesta a completat scenariul. „M-am întrebat mereu de ce n-avem în cărțile de istorie poze cu chinezi, iar în westernuri îi vedem spălând rufe, dar nu există nicăieri în cinema o reprezentare a traseului acestora”, spune Lin.

             

            Olivia Cheng se bucură, la 39 de ani, de încă un rol important într-un serial disponibil pe HBO GO (o vedeți în Deadly Class în rolul lui Madame Gao) și mai ales de faptul că, de data asta, e vorba de o distribuție majoritar asiatică. Pentru ea, „e important ca prin intermediul acestui serial, asiaticii, europenii și americanii deopotrivă, pot urmări un parcurs al căutării unei identități, în spațiul în care toți au venit pentru a-și împlini un vis”.

             

            Rich Ting (The Man in the High Castlee singurul actor care are o partitură apropiată de un personaj apropiat de Bruce Lee – e vorba de Bolo, tribut pentru Bolo Yeung, prietenul și colegul lui Bruce Lee în Enter the Dragon (1973).

            EPISODUL 2 apare la CINEMAX pe 11 mai 2019.

             

             

             

            Warrior/ Kriger


            Veteranul de război CC (jucat de actorul irakian Dar Salim - The Devil's Double, Game of Thrones, Darkland) se simte vinovat pentru moartea celui mai bun prieten, Peter (Jakob Oftebro), într-o operațiune pe care a coordonat-o.  Max, fiul lui Peter (Jens Ferdinand Holmberg), îl aude spunând că i-a omorât tatăl. Louise (sârboaica Danica Curcic - The Mist, Nobel), soția lui Peter, detectiv de poliție în Copenhaga, primește de la CC asigurarea că-i va fi mereu alături, în orice problemă. Așa că-l infiltrează într-o gașcă de motocicliști (The Wolves), pentru a afla mai multe informații despre conflictele dintre găștile rivale și operațiunile lor.
            CC găsește sprijin în Mads (Marco Ilsø) pe care-l salvează și-l ajută să fie cât mai pe placul lui Tom (Lars Ranthe), șeful clanului, iar apoi îl ajută pe Mads și să scape de poliția care era pe urmele lui pentru niște bunuri furate. Doar că polițistul Anders (Benjamin Kitter), partenerul Louisei, e rănit grav după ce CC l-a trântit pe jos și atunci când își revine, îi spune acesteia că el e vinovatul. Louise îl apără cu orice preț, mai ales că știe că astfel CC a obținut o audiența cu Tom și reușește să devină unul din oamenii de încredere ai acestuia.
            Din toată ecuația asta, nimeni nu iese bine sau fericit: Louise petrece mult timp departe de copilul ei, CC n-are parte de sprijinul lui Louise și e pus în tot felul de situații care scot la iveală multe alte povești din perioada petrecută în armată, iar ițele poveștii se complică.

             

            Debutul în televiziune al regizorului Christoffer Boe (Reconstruction), care a scris și scenariul miniseriei de 6 episoade alături de Simon Pasternak, surprinde subtil războiul psihologic și războiul cultural din Danemarca și dă o nouă tușă de culoare peste clasicul nordic noir, categorie care în ultimii 15 ani s-a bucurat de o evoluție remarcabilă. Chiar dacă miezul serialului polițist e reprezentat tot de loialitate, elementele dramatice schimbă ritmul și imprimă o nouă dimensiune cinematică. Doar că, dacă n-ai mai văzut producții din zona asta, nu e titlul cu care ar fi indicat să-ncepi :)

            Warrior/ Kriger e disponibil pe Netflix.

             

            Anul 2019 e marcat de producții care vorbesc despre (i)responsabilitate, manipulare, migranți, conspirații, crimă organizată, probleme psihice, ură rasială, fake news, războaie interne și interioare, indiferent de țesătura sau genul unui scenariu.
            Iar unele dintre cele mai mari așteptări se îndreaptă către doi mai regizori: Martin Scorsese, care-și transformă Gangs of New York în serial, și Wong Kar-wai care se apleacă tot asupra conflictului intre imigranții chinezi și mafia chineză din San Francisco, într-o poveste cu personaj principal feminin, în serialul Tong Wars, dezvoltat de Amazon Video.

            Comenteaza Subiectul
            Numele tau Email-ul tau Comentariul tau Introdu codul alaturat

            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site

            Comentariile Utilizatorilor